Młodzież nowohucka
Hip-hop
to zjawisko, bądź też ruch kulturowy, rozpoczęty przez
Afroamerykanów i Latynosów we wczesnych latach 70. XX
wieku w nowojorskim Bronksie. Hip-hop zaczął powoli przenikać do świata
kultury masowej na początku lat 80., by w następnej dekadzie
rozprzestrzenić się na każdy zakątek globu. Za początek ruchu
hiphopowego uważa się zwykle wczesne dokonania DJ Kool Herca (ok.
1969-1971), a DJ Hollywood jest uznawany za pierwszego, który
określił kulturę mianem "hip-hopu".
Cztery
główne aspekty, bądź "elementy" kultury hip-hop to MCing
(rapowanie), DJing, graffiti, i b-boying (znany też jako breakdance).
Piąty, dodatkowy element to beatbox; niektórzy dodają też
aktywizm polityczny, modę hiphopową, slang, przemysł filmowy, teatr,
czy nawet architekturę. Hip-hop poczuwa się do pokrewieństwa z muzyką
reggae w jej różnych postaciach, z którym to ruchem łączą
go społecznie postępowa i antyestablishmentowa ideologia oraz aspekt
sztuki ulicznej i folkloru miejskiego. Rap jako awangardowy gatunek
muzyczny tworzony jest zwykle za pomocą rapowania i produkcji
beatów (albo też DJingu).
Pochodząc ze
zmarginalizowanych społecznie środowisk, kultura hip-hopu jest
spontanicznie niekonformistyczna w odniesieniu do zachodniego systemu
wartości i estetyki, np. często nie potępia łamania prawa, ani nie
stroni od wulgarnej ekspresji.
Hip-hop w Polsce
Breakdance do Polski trafił w połowie lat 80., przypuszczalnie za
sprawą filmu Steana Leatana "Beat Street", który zrobił wielką
furorę w Europie po festiwalu w Cannes. Pierwsze mistrzostwa Polski
odbyły się już w roku 1985 w Piotrkowie Trybunalskim. Pierwsza grupa w
Polsce to Be-bob (później Broken Step), która została
założona ok. 1986, tj. w dwa lata po sukcesie filmu "Beat Street". Po
wielkim Bumie Breaka w roku 1987 została założona we Włocławku grupa
Scrab Beat, której liderem i założycielem jest Robert
Nieznański. Trzeba także wspomnieć o grupie Gold Streat Boyz z
Kołobrzegu.
Muzyka hip-hopowa w Polsce na szerszą skalę pojawiła się w latach 90.
XX wieku, z kilkuletnim, w stosunku do zachodniej Europy,
opóźnieniem (choć w latach 80. pojedyncze utwory rapowe, z
udziałem samplera tworzyli Deuter, Kult, czy Dezerter). Na początku lat
90. pojawił się zespół Salem z płytą Skate, następnie
zespół Bad Master C. Jednak pierwszą bardziej znaną produkcją
okazała się wydana w 1995 płyta Wzgórza Ya-Pa-3.
Niedługo potem (1995) zaczął się prawdziwy boom wraz z pojawieniem się
płyty Alboom Liroya z Kielc, okrzykniętego twórcą polskiej
odmiany gangsta rapu. Płyta ta osiągnęła do dziś rekordowy
półmilionowy
nakład. W 1996 z własną płytą zadebiutował Kaliber
44 z Katowic. W tym samym roku album-składankę wydała S.P. Records -
mała wytwórnia, znana z płyt Kultu i Kazika, który ze
swoim zespołem już w 1989 roku nagrał hiphopowy utwór "45-89", a
w latach 90. Spalam się, Spalaj się! i Oddalenie - pierwsze polskie
płyty rapowe.
Polscy raperzy wcześnie dopatrzyli się podobieństwa między gettami
miast amerykańskich a polskimi blokami i blokowiskami, z którymi
hip-hop na stałe się zidentyfikował. Na scenie warszawskiej zaistniały
zespoły takie jak Molesta, Warszafski Deszcz (dawniej 1kHz, Trzyha),
ZIP Skład, wkrótce po nich OMP, Mor W.A., Płomień 81, RHX oraz
bardzo aktywny od samego początku organizator i producent DJ 600 V. W
Poznaniu i całej Polsce popularność zyskał Slums Attack i jego lider
Peja.
Oprócz przeważającego w kraju "ulicznego" nurtu hip-hopu,
pojawiły się i inne odmiany gatunku. Pierwsza płyta zespołu Kaliber 44,
Księga Tajemnicza. Prolog reprezentuje gatunek nazwany hardcore-psycho
rapem z uwagi na mocne brzmienie i teksty o psychodelicznym wydźwięku.
Jego twórca Magik, po odejściu z Kalibra aż do
samobójczej śmierci z końcem roku 2000 robił rap z Rahimem i
Fokusem w zespole Paktofonika, którego styl odbiegał znacznie od
produkcji Kalibra. Album Kinematografia Paktofoniki uważany jest za
kluczowy dla ewolucji polskiej sceny. Fokus i Rahim kontynuują w
składzie Pokahontaz.
Część sceny odbiegającą od wizerunku "raperów z ulicy"
dziennikarze darzą większą sympatią i określają mianem "inteligentnego
hip-hopu". Zaliczani do niego są wykonawcy tacy jak Paktofonika,
Abradab, Eldo z
zespołem Grammatik, Fisz, Łona, czy O.S.T.R.
(który jest jednak na swój sposób "hardkorowcem").
Niektórzy z tych artystów, jak i Kanał Audytywny,
reprezentują ewolucję hip-hopu w kierunku form bardziej abstrakcyjnych.
Oprócz zespołów, które zdobyły szerszą
popularność, a co za tym idzie osiągnęły sukces finansowy, istnieje też
ogromny tzw. underground (podziemie) – zespoły tworzące dla
własnej satysfakcji, szukające wytwórni, czy też same z
różnym skutkiem zajmujące się produkcją i dystrybucją i znane
zazwyczaj tylko zainteresowanym. Wśród stosunkowo nielicznych w
polskim hip-hopie kobiet wymienić należy weteranki Aśkę Tyszkiewicz -
raperkę, wokalistkę i organizatorkę ze Szczecina grającą w zespole
Snuz, oraz warszawski zespół Paresłów.
W 2001 pojawiły się pierwsze filmy dokumentalne o polskim hip-hopie.
Film Blokersi Sylwestra Latkowskiego, który wywołał sporo
kontrowersji, zainteresował hip-hopem publikę spoza hiphopowego
środowiska. Również Men In Black - podziemny film o graffiti,
oraz książka Andrzeja Budy Historia kultury hip-hop w Polsce
1977-2002.
Kolportowane były drukowane magazyny zajmujące się obszernie tematyką
hip-hopu, wśród nich Ślizg (nie jest wydawany od stycznia 2007),
Klan, Magazyn Hip-Hop.pl, Magazyn Hip Hop.
Lata 2001-2004 to czas rywalizacji raperów. Na wolno
pojedynkowali się Tede i Eldo, oraz ich ekipy - Gib Gibon Skład i
Obrońcy Tytułu. Za pośrednictwem prasy walczyli poznaniacy - Peja i
Gural. Studyjny pojedynek odbyli też Mes z Warszawy i poznaniak Mezo,
poróżnieni o pseudonim. Lata 2004-2005 to kolejny beef - tym
razem pomiędzy Pihem i Dużym Pe. W 2006 głośny stał się beef pomiędzy
Tede (i jego wytwórnią Wielkie Joł) a składem Płomień 81 (Onar i
PeZet).
W Polsce rozpoczęła się także postępująca komercjalizacja hip-hopu -
obecność w mediach i stacjach radiowych tzw. "hiphopolo" (np. zespoły
Jeden Osiem L czy Verba) i paradoksalnie coraz mniejsze nakłady płyt,
spowodowane wyparciem tradycyjnych kompaktów przez format mp3.
Komercjalizacji nie ulegają jednak pozostałe elementy hip-hopu. Od roku
2005 media powoli odwracają się od hip-hopu. W radiu nadaje się coraz
mniej polskiego rapu. Poznikały niektóre magazyny i strony
internetowe, a wśród nawet czołowych wykonawców zauważyć
można powrót do "nielegali" i darmowych lub płatnych ofert
internetowych. Wielu znanych wykonawców wyraziło rozczarowanie
nie znalazłszy w hip-hopowych karierach zaspokojenia swoich aspiracji
finansowych.
Copyright 2008 by www.young-nh.prv.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone!.