Architektura
Wielka Rewolucja Październikowa i przemiany , które po niej nastąpiły zaangażowały wszystkie ugrupowania
rosyjskich artystów awangardowych. Zadeklarowali oni swoje
współuczestnictwo w kreowaniu i utrwalaniu nowej rzeczywistości.
Artysta, podobnie jak chłop i robotnik miał być budowniczym nowego
ustroju.Awangardowa sztuka miała odzwierciedlać radykalne przemiany
społeczno- polityczne , wpływać na zmianę i rozwój upodobań
estetycznych społeczeństwa. Natomiast zwolennicy tradycyjnej
działalności artystycznej negowali sztukę awangardową jako
niezrozumiałą i nieprzyswajalną dla mas. Będąc zbyt eksperymentalną ,
nie mogła ona dotrzeć do świadomości przeciętnego odbiorcy. Postulowano
powrót do realizmu, do przedstawiania zagadnień związanych z
budową nowego ustroju w sposób realistyczny i bardzo dosłowny.
Tak miała wyglądać socjalistyczna treść. Pojęcie narodowej formy miało
z kolei oznaczać zindywidualizowanie sposobu przekazu treści
socjalistycznych w odniesieniu do poszczególnych narodów,
znalezieniu charakterystycznego dla tradycji danego kraju stylu, w celu
wykorzystania go jako nośnika nowych idei. Od 1934 roku socrealizm stał
się oficjalnym i jedynym prawidłowym kierunkiem w sztuce ZSRR.
Doktryna "realizmu socjalistycznego" w Polsce, podobnie jak innych
krajach tzw. Demokracji Ludowej obowiązywała w latach 1949-56. Objęła
wszystkie dziedziny sztuki, ale najbardziej spektakularne dokonania
miały miejsce w architekturze. Wytyczne nowego kierunku precyzuje
rezolucja Krajowej Partyjnej Narady Architektów z 1949 roku.
Architektura była bardzo ważnym orężem w ręku animatorów nowego
porządku społecznego. Miała przekazywać treści socjalistyczne, idee
kształtujące świadomość i światopogląd obywateli. W tym dziele kluczowa
rola przypadała architektowi, który "jest nie tylko inżynierem
gmachów i ulic, lecz inżynierem dusz ludzkich". Wygląd
zewnętrzny budowli miał większe znaczenie, niż tylko estetyczne, miał
wyrażać idee społeczne, wzbudzać poczucie " siły i trwałości państwa
ludowego, jego masowego kolektywnego charakteru, jego demokratyzmu i
humanizmu, ideę prawdziwej wolności i wszechstronnych możliwości,
który daje ono człowiekowi"
Za najbardziej charakterystyczny dla polskiej architektury styl uznano
renesans i on właśnie miał się stać jej narodową formą. W toku
wcielania w życie założeń socrealizmu nastąpiły jednak dewiacje w
kierunku wzorowania się na architekturze radzieckiej co zaowocowało
wzajemnym podobieństwem większości realizacji i przyjęciem przez nie
formy klasycystycznej.
Począwszy od roku 1953 pojawiały się coraz częściej głosy krytyczne, a całkowite zerwanie z doktryną nastąpiło w 1956 roku. (ŁK)
źródło : www.nh.pl
Copyright 2008 by www.young-nh.prv.pl Wszystkie prawa zastrzeżone!.